Charles de Gaulle Airport, Francja
- Skuteczność źródła światła
Skuteczność źródła światła
Orus LED zapewnia relatywnie dużą ilość emitowanego z modułu LED światła jeśli porównać ją do ilości energii zużytej do jego produkcji.
- Ballast classification
Ballast classification
Controlling the electricity supply to the lamp (Energy Efficiency Index).
- Tryb rozsyłu światła
Tryb rozsyłu światła
Technologia Flat Beam® w oprawie Orus LED umożliwia precyzyjną kontrolę strumienia, maksymalizuje ilość światła użytkowego i zapewnia że znajdzie się ono tam gdzie jest potrzebne.
- System efficacy
System efficacy
Combining optical and thermal control within the luminaire (luminaire lm/W).
- Presence/absence detection
Presence/absence detection
Providing lighting only when it’s needed.
- Daylight detection
Daylight detection
Reducing waste light during daylight hours.
- Constant illuminance
Constant illuminance
Producing the correct lighting levels for the duration of the maintenance period.
- Task-scene setting
Task-scene setting
Allowing the user to set scenes and adapt the lighting to different tasks.
- Timed off
Timed off
Automatic cut-off to turn all lights off during unoccupied hours.
- Task lighting
Task lighting
Lighting task areas with the correct amount of light.
- Zoning of lighting
Zoning of lighting
Zoning lighting in accordance to occupancy patterns or window location.
- Maintenance schedule
Maintenance schedule
Tailoring maintenance schedules in accordance to product age, performance and environment.
- Światło niepożądane
Światło niepożądane
Precyzyjna kontrola optyczna i właściwe położenie oprawy minimalizuje światło niepożądane, energia nie jest marnowana na oświetlenie niewłaściwych obszarów.
- Reflectance
Reflectance
Taking advantage of light which is reflected from the surface within the space.
- Visible smart metering
Visible smart metering
Enabling results of actions to be quickly seen as increased or decreased energy use to encourage responsible energy consumption.
Tło projektu
Lotnisko Charles de Gaulle to największe lotnisko międzynarodowe we Francji i jeden najważniejszych portów lotniczych na świecie. Każdego roku obsługuje ponad 62 mln pasażerów i 500 000 lotów, to drugie najbardziej eksploatowane lotnisko w Europie. W 2011 roku Thorn pracował z Aéroports de Paris (ADP) i firmą Sobeca Installers przy realizacji projektu i montażu opraw Orus HID montowanych na niskich wysokościach dla wewnętrznej sieci drogowej międzynarodowego lotniska Charles de Gaulle. Oprawa znakomicie nadaje się do użycia w bezpośrednim sąsiedztwie lotnisk a wybrana została ze względu na swój innowacyjny dwukierunkowy układ optyczny, który zapewnia unikalny rozsył światła, znakomitą jednolitość oświetlenia bez efektu olśnienia, niskie zużycie energii i przede wszystkim niską wysokość montażową – jedynie 0,9m.
Cel oświetlenia
Zadowolone z efektów współpracy osiągniętych przy montażu opraw Orus HID, lotnisko Charles de Gaulle ponownie potrzebowało dostawcy oświetlenia, którego zadaniem miało być oświetlenie kolejnego 700m odcinka drogi wewnętrznej. Tak jak poprzednio mocnym wymaganiem był dyskretny montaż oświetlenia bez wykorzystania słupów. Dzięki ustanowieniu silnej relacji z ADP w ramach współpracy przy programie wymiany istniejących punktów świetlnych, który m.in. obejmował monitorowanie i sterownie w zakresie regulacji zużycia energii, firma Thorn została poproszona złożenie oferty.
Rozwiązanie oświetleniowe
W związku z faktem, iż niedawno Thorn wypuścił na rynek oprawę Orus LED została ona zaproponowana jako rozwiązanie dla nowej drogi. Orus LED posiada wszystkie zalety oprawy Orus HID z dodatkowym plusem w postaci redukcji zużycia energii. Pracownicy lotniska Charles de Gaulle byli pod takim wrażeniem oprawy Orus LED, że zwrócili się z prośbą o sporządzenie studium wykonalności dotyczącego wymiany opraw Orus HID na oprawy Orus LED. Thorn konsekwentnie montował nowe oprawy i wymieniał punkt do punktu poprzednie oprawy Orus HID funkcjonujące w starej sieci drogowej.
Wyniki i korzyści
W porównaniu z Orus HID, Orus LED redukuje zużycie energii i emisji dwutlenku węgla o ponad połowę (52% redukcja). Roczny wskaźnik SLEEC-L (W/cd.m-2/m²) został zredukowany z już znakomitego 0,33 do 0,19. Poza redukcją zużycia energii wysoce wydajne LEDy oferują długi okres eksploatacji – 80 000 godzin ((@L70B10) a tym samym zmniejszają koszty i wymagania związane z utrzymaniem i konserwacją opraw. Obudowy opraw są łatwo dostępne co oznacza, że również czyszczenie klosza jest łatwe i nie wymaga zastosowania podnośników. Co ważne, wysokość montażowa oprawy Orus LED jest niewielka i zapewnia, że oprawa znakomicie wpasuje się w krajobraz i nie będzie wchodzić w niepożądane interakcje z innym oświetleniem lotniskowym i prowadzącym dla samolotów. Poza wieloma korzyściami na płaszczyźnie oświetleniowej, nowe oświetlenie LED wzmacnia wizerunek lotniska Charles de Gaulle jako nowoczesnego i „świadomego” środowiskowo obiektu. Christophe Durand, Functional Lighting Segment Manager w Thorn wyjaśnia: „Orus LED to nie tylko wybór skutecznego rozwiązania w tej konkretnej lokalizacji, to jedyny możliwy wybór zważywszy na ograniczenia obiektu jakim jest lotnisko. Jeśli spojrzymy na parametry oprawy Orus LED, to zapewnia ona znakomitą jednolitość z ponadprzeciętnym komfortem wizualnym, brak efektu olśnienia, wszystko to przy wysokości nieco poniżej 1m. Spełnia także wymagania standardowe 1cd/m².” „Główna różnica pomiędzy rozwiązaniami HID i LED to redukcja zużycia energii i inteligencja oprawy. Orus LED umożliwia pójście o krok dalej w kwestii zużycia energii; tzn. wymieniamy 35W źródło światła na 27W system. Dodatkowo możemy sterować centralnie poziomami oświetlenia, tak by dopasować je do schematów użytkowania poszczególnych odcinków dróg, na poziomie centralnej jednostki sterującej jest również możliwość zbierania informacji o pojedynczych punktach świetlnych. Co więcej źródło światła LED jest więcej niż stabilne co sprawia, że wymaga mniej wymian, tak więc lotnisko odnosi dodatkowe korzyści z redukcji niewygodnych kosztów konserwacji opraw."
Najważniejsze informacje
• Oświetlenie drogowe zapewniane z bardzo niskiej wysokości montażowej, zaledwie 0,9m
• Zużycie energii i emisja dwutlenku węgla zmniejszone o 52%
• SLEEC-L (W/cd.m-2/m²) zmniejszone z 0,33 do zaledwie 0,19