MUZEUM KRÓLEWSKIE SZTUK PIĘKNYCH, BELGIA
- Lamp efficacy
Lamp efficacy
Ensuring the lamp efficiently converts electricity into light (lm/W).
- Ballast classification
Ballast classification
Controlling the electricity supply to the lamp (Energy Efficiency Index).
- Luminaire distribution
Luminaire distribution
Controlling light emission using optics which bend and shape the light to the correct location.
- System efficacy
System efficacy
Combining optical and thermal control within the luminaire (luminaire lm/W).
- Presence/absence detection
Presence/absence detection
Providing lighting only when it’s needed.
- Daylight detection
Daylight detection
Reducing waste light during daylight hours.
- Constant illuminance
Constant illuminance
Producing the correct lighting levels for the duration of the maintenance period.
- Task-scene setting
Task-scene setting
Allowing the user to set scenes and adapt the lighting to different tasks.
- Timed off
Timed off
Automatic cut-off to turn all lights off during unoccupied hours.
- Task lighting
Task lighting
Lighting task areas with the correct amount of light.
- Zoning of lighting
Zoning of lighting
Zoning lighting in accordance to occupancy patterns or window location.
- Maintenance schedule
Maintenance schedule
Tailoring maintenance schedules in accordance to product age, performance and environment.
- Waste light
Waste light
Eliminating waste light which does not hit the intended target.
- Reflectance
Reflectance
Taking advantage of light which is reflected from the surface within the space.
- Visible smart metering
Visible smart metering
Enabling results of actions to be quickly seen as increased or decreased energy use to encourage responsible energy consumption.
Świątynia dla sztuki oświetlenia
Zestaw pasjonujących zewnętrznych opraw oświetleniowych Thorn – Band, Cesar i Milo – został wykorzystany do oświetlenia Królewskiego Muzeum Sztuk Pięknych w Antwerpii (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten).
Ta nadzwyczajna XIX-wieczna świątynia sztuki ozdobiona jest kolumnami korynckimi i dwoma ogromnymi rzeźbami przedstawiającymi rydwany zaprzęgnięte w dwa konie. Samo muzeum posiada imponującą kolekcję malarstwa Flamandzkiego, w tym prace Rubensa, Van Dycka, Jordaensa i Breughla.
Architekt chciał stworzyć hierarchię oświetlenia, unikając zbyt dużego naświetlenia i zwracając uwagę na punkty centralne, takie jak rydwany, które stanowią logo muzeum.
Oprawy LED Band, wiele sterowanych przez protokół DALI, są wykorzystane do podstawy rydwanów, ponad drzwiami wejściowymi i do podświetlenia różowych galerii, które mieszczą popiersia - każda figura oświetlona z góry przez dwa projektory punktowe Milo LED.
Kolumny i płaszczyzny pionowe są podświetlone przez projektory Cesar (35W HIT), akcentowane przez Contrast (35W & 70W HIT) oraz reflektory punktowe LED MiniPinspot. W celu uzyskania zmiennego wyglądu barwy wykorzystana została mieszanka lamp o niskiej (3000K) i wysokiej (4200K) temperaturze barwowej.
Końcowy wynik stanowi zmysłowy projekt charakteryzujący się pięknem i harmonią, przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia energii elektrycznej do połowy.