Home / Realizacje / Projekty - realizacje / Edukacja / SZKOŁA EMILIA, SZWECJA

SZKOŁA EMILIA, SZWECJA

  • Emilia School, Sweden
  • Lamp efficacy

    Lamp efficacy

    Ensuring the lamp efficiently converts electricity into light (lm/W).

  • Ballast classification

    Ballast classification

    Controlling the electricity supply to the lamp (Energy Efficiency Index).

  • Luminaire distribution

    Luminaire distribution

    Controlling light emission using optics which bend and shape the light to the correct location.

  • System efficacy

    System efficacy

    Combining optical and thermal control within the luminaire (luminaire lm/W).

  • Presence/absence detection

    Presence/absence detection

    Providing lighting only when it’s needed.

  • Daylight detection

    Daylight detection

    Reducing waste light during daylight hours.

  • Constant illuminance

    Constant illuminance

    Producing the correct lighting levels for the duration of the maintenance period.

  • Task-scene setting

    Task-scene setting

    Allowing the user to set scenes and adapt the lighting to different tasks.

  • Timed off

    Timed off

    Automatic cut-off to turn all lights off during unoccupied hours.

  • Task lighting

    Task lighting

    Lighting task areas with the correct amount of light.

  • Zoning of lighting

    Zoning of lighting

    Zoning lighting in accordance to occupancy patterns or window location.

  • Maintenance schedule

    Maintenance schedule

    Tailoring maintenance schedules in accordance to product age, performance and environment.

  • Waste light

    Waste light

    Eliminating waste light which does not hit the intended target.

  • Reflectance

    Reflectance

    Taking advantage of light which is reflected from the surface within the space.

  • Visible smart metering

    Visible smart metering

    Enabling results of actions to be quickly seen as increased or decreased energy use to encourage responsible energy consumption.

Szkoła jako „dom pasywny” wykorzystuje oprawy oświetleniowe Thorn.

Jako część programu mającego na celu osiągnięcie pułapu zwiększenia wydajności energii o 20% do 2020 r. wyznaczonego przez UE, władze gminy Landskrona otworzyły w Häljarp Szkołę Emilia - ich zdaniem najbardziej wydajną energetycznie szkołę w Szwecji. Nie tylko sam budynek szkoły został skonstruowany przy wykorzystaniu wydajnych i kosztowo zrównoważonych rozwiązań, ale również zastosowano to w stosunku do oświetlenia.

Szkoła Emilia jest jednym z pierwszych edukacyjnych obiektów wykorzystujących technologie domu pasywnego. Dom pasywny jest budynkiem wentylowanym, który przy dobrze izolowanej i szczelnej powłoce budynku, zużywa minimum energii do ogrzewania – dzięki czemu zmniejsza swoje oddziaływanie na środowisko.

Termin “dom pasywny” (Passivhaus w Niemczech) odnosi się do zestawu dobrowolnych kryteriów dla budynków o bardzo niskim zużyciu energii. Termin został opracowany przez profesora Bo Admsona z Uniwersytetu Lund, Szwecja i dr. Wolfganga Feista z Instytutu Budownictwa Mieszkaniowego i Środowiska, Niemcy.

W celu osiągnięcia podstawowych/źródłowych celów energetycznych (całkowity cel energetyczny miejsca wynosi

Znakomitą funkcją oprawy jest integracja sterowania ciepłem i oświetleniem. Bo Hall, przedstawiciel handlowy Thorn, mówi: „W typowych warunkach możliwe jest sterowanie intensywnością, światłem dziennym i obecnością w pomieszczeniach, jednak w tym przypadku oświetlenie również ma swój wkład w ogrzewanie budynku."

Dyrektor szkoły Emilia, Lena Johnson, informuje, że każdy ceni sobie dobre oświetlenie i czuje się komfortowo w środowisku. Pani Dyrektor oznajmia: „Rozwiązania oświetleniowe nie były jeszcze wykorzystywane do ogrzewania budynku, jednak uważam, że jest to kwestią czasu. Niedługo ponownie nadejdą zimne noce."