SZKOŁA EMILIA, SZWECJA
- Lamp efficacy
Lamp efficacy
Ensuring the lamp efficiently converts electricity into light (lm/W).
- Ballast classification
Ballast classification
Controlling the electricity supply to the lamp (Energy Efficiency Index).
- Luminaire distribution
Luminaire distribution
Controlling light emission using optics which bend and shape the light to the correct location.
- System efficacy
System efficacy
Combining optical and thermal control within the luminaire (luminaire lm/W).
- Presence/absence detection
Presence/absence detection
Providing lighting only when it’s needed.
- Daylight detection
Daylight detection
Reducing waste light during daylight hours.
- Constant illuminance
Constant illuminance
Producing the correct lighting levels for the duration of the maintenance period.
- Task-scene setting
Task-scene setting
Allowing the user to set scenes and adapt the lighting to different tasks.
- Timed off
Timed off
Automatic cut-off to turn all lights off during unoccupied hours.
- Task lighting
Task lighting
Lighting task areas with the correct amount of light.
- Zoning of lighting
Zoning of lighting
Zoning lighting in accordance to occupancy patterns or window location.
- Maintenance schedule
Maintenance schedule
Tailoring maintenance schedules in accordance to product age, performance and environment.
- Waste light
Waste light
Eliminating waste light which does not hit the intended target.
- Reflectance
Reflectance
Taking advantage of light which is reflected from the surface within the space.
- Visible smart metering
Visible smart metering
Enabling results of actions to be quickly seen as increased or decreased energy use to encourage responsible energy consumption.
Szkoła jako „dom pasywny” wykorzystuje oprawy oświetleniowe Thorn.
Jako część programu mającego na celu osiągnięcie pułapu zwiększenia wydajności energii o 20% do 2020 r. wyznaczonego przez UE, władze gminy Landskrona otworzyły w Häljarp Szkołę Emilia - ich zdaniem najbardziej wydajną energetycznie szkołę w Szwecji. Nie tylko sam budynek szkoły został skonstruowany przy wykorzystaniu wydajnych i kosztowo zrównoważonych rozwiązań, ale również zastosowano to w stosunku do oświetlenia.
Szkoła Emilia jest jednym z pierwszych edukacyjnych obiektów wykorzystujących technologie domu pasywnego. Dom pasywny jest budynkiem wentylowanym, który przy dobrze izolowanej i szczelnej powłoce budynku, zużywa minimum energii do ogrzewania – dzięki czemu zmniejsza swoje oddziaływanie na środowisko.
Termin “dom pasywny” (Passivhaus w Niemczech) odnosi się do zestawu dobrowolnych kryteriów dla budynków o bardzo niskim zużyciu energii. Termin został opracowany przez profesora Bo Admsona z Uniwersytetu Lund, Szwecja i dr. Wolfganga Feista z Instytutu Budownictwa Mieszkaniowego i Środowiska, Niemcy.
W celu osiągnięcia podstawowych/źródłowych celów energetycznych (całkowity cel energetyczny miejsca wynosi
Znakomitą funkcją oprawy jest integracja sterowania ciepłem i oświetleniem. Bo Hall, przedstawiciel handlowy Thorn, mówi: „W typowych warunkach możliwe jest sterowanie intensywnością, światłem dziennym i obecnością w pomieszczeniach, jednak w tym przypadku oświetlenie również ma swój wkład w ogrzewanie budynku."
Dyrektor szkoły Emilia, Lena Johnson, informuje, że każdy ceni sobie dobre oświetlenie i czuje się komfortowo w środowisku. Pani Dyrektor oznajmia: „Rozwiązania oświetleniowe nie były jeszcze wykorzystywane do ogrzewania budynku, jednak uważam, że jest to kwestią czasu. Niedługo ponownie nadejdą zimne noce."