AKADEMIA ÅRHUS, DANIA
- Lamp efficacy
Lamp efficacy
Ensuring the lamp efficiently converts electricity into light (lm/W).
- Ballast classification
Ballast classification
Controlling the electricity supply to the lamp (Energy Efficiency Index).
- Luminaire distribution
Luminaire distribution
Controlling light emission using optics which bend and shape the light to the correct location.
- System efficacy
System efficacy
Combining optical and thermal control within the luminaire (luminaire lm/W).
- Presence/absence detection
Presence/absence detection
Providing lighting only when it’s needed.
- Daylight detection
Daylight detection
Reducing waste light during daylight hours.
- Constant illuminance
Constant illuminance
Producing the correct lighting levels for the duration of the maintenance period.
- Task-scene setting
Task-scene setting
Allowing the user to set scenes and adapt the lighting to different tasks.
- Timed off
Timed off
Automatic cut-off to turn all lights off during unoccupied hours.
- Task lighting
Task lighting
Lighting task areas with the correct amount of light.
- Zoning of lighting
Zoning of lighting
Zoning lighting in accordance to occupancy patterns or window location.
- Maintenance schedule
Maintenance schedule
Tailoring maintenance schedules in accordance to product age, performance and environment.
- Waste light
Waste light
Eliminating waste light which does not hit the intended target.
- Reflectance
Reflectance
Taking advantage of light which is reflected from the surface within the space.
- Visible smart metering
Visible smart metering
Enabling results of actions to be quickly seen as increased or decreased energy use to encourage responsible energy consumption.
Zero-energetyczny budynek używa Menlo3
Podczas renowacji starych sal lekcyjnych i rozbudowy szkoły Akademia Århus wybrała Menlo3. Przy współczynniku strumienia świetlnego LOR przekraczającym 80%, poziom natężenia światła jest 30% wyższy w porównaniu do starej instalacji. W połączeniu z niższą mocą i sterowaniem oświetlenia daje to rezultat do 70% oszczędności energii.
W związku z tym, że nowy obiekt jest sklasyfikowany jako budynek zero-energetyczny, oszczędność energii miała bardzo duże znaczenie. Oprawa jest wyposażona w sterowanie dzienne, czujniki obecności i opcjonalne sterowanie ręczne, które pozwala na dostosowanie światła do indywidualnych potrzeb. Podczas gdy wysoki poziom natężenia może pomóc zwiększyć energię i zaangażowanie podczas typowego nauczania, to podczas pracy na komputerach może okazać się konieczne obniżenie poziomu światła.
Niektóre korytarze są wykorzystywane do nauki i nawet tutaj Menlo3 został użyty w związku ze swoim doskonałym oświetleniem zadaniowym. Przy skupieniu uwagi na oszczędnościach energii i na spójnym architektonicznie wyglądzie, Menlo3 był również wybrany do renowacji obecnych sal lekcyjnych. Wymiana została przeprowadzona „jeden do jednego”, co ułatwia porównanie różnic. W tej części szkoły zużycie energii zostało obniżone o 50%, natomiast w okresie letnim, kiedy system sterowania ściemni światło lub je nawet wyłączy, o ile sztuczne oświetlenie nie będzie o danej porze potrzebne, spodziewamy się oszczędności w okolicach 70%,
Sterownik Sensa daje użytkownikowi elastyczność, której potrzebuje, zaczynając od wysokiego poziomu natężenia światła, które zwiększa energię i zaangażowanie podczas typowego nauczania, po niższe poziomy potrzebne podczas pracy na komputerach.