Tunwl Karmøy, Norwegia
- Lamp efficacy
Lamp efficacy
Ensuring the lamp efficiently converts electricity into light (lm/W).
- Ballast classification
Ballast classification
Controlling the electricity supply to the lamp (Energy Efficiency Index).
- Luminaire distribution
Luminaire distribution
The use of a mix of distributions, each optimised for a specific task, ensures all relevant target areas are correctly lit with minimum waste light. In turn, this ensures energy is converted into useful light.
- System efficacy
System efficacy
To provide high system efficacy, the chosen luminaires are designed to use light sources with a high efficacy combined with precision optics.
- Presence/absence detection
Presence/absence detection
Providing lighting only when it’s needed.
- Daylight detection
Daylight detection
Reducing waste light during daylight hours.
- Constant illuminance
Constant illuminance
Producing the correct lighting levels for the duration of the maintenance period.
- Task-scene setting
Task-scene setting
Allowing the user to set scenes and adapt the lighting to different tasks.
- Timed off
Timed off
Automatic cut-off to turn all lights off during unoccupied hours.
- Task lighting
Task lighting
Lighting task areas with the correct amount of light.
- Zoning of lighting
Zoning of lighting
Zoning lighting in accordance to occupancy patterns or window location.
- Maintenance schedule
Maintenance schedule
The use of luminaires specifically designed for the harsh environment minimise light loss through deterioration of the luminaire, reducing the need for excessive overlighting to account for light loss through life.
- Waste light
Waste light
Eliminating waste light which does not hit the intended target.
- Reflectance
Reflectance
Taking advantage of light which is reflected from the surface within the space.
- Visible smart metering
Visible smart metering
Enabling results of actions to be quickly seen as increased or decreased energy use to encourage responsible energy consumption.
Tunel Karmøy, Norwegia
Oprawy Gotthard wprowadzają głębokie błękitne morze do norweskiego projektu T-Link.
Nowy projekt T-Link jest projektem drogowym realizowanym w Rogoland, Norwegia. W jego skład wchodzi tunel Karmøy o długości 8,9 km łączący wyspę Karmøy z trasą europejską E39 w Tysvær i odcinkiem drogi o długości 9,8 km biegnącym na północ od ronda, w tunelu do Haugesund.
Rondo znajduje się 60 m pod poziomem morza, natomiast sam tunel jest jednym z najdłuższych podmorskich tuneli w Europie.
Instalacją systemów elektrycznych tuneli, w tym oświetlenia, kierował znany klient Thorn, Traffic Solutions AS. W ramach projektu Thorn dostarczył 3000 opraw Gotthard, w tym oprawy świetlówkowe, wysokoprężne oprawy sodowe z układami optycznymi z asymetrycznym rozsyłem światła w kierunku przeciwnym do ruchu pojazdów typu Counterbeam oraz mocowane na ścianach oprawy z oświetleniem awaryjnym.
W najgłębszym miejscu tunel Karmøy biegnie 139m pod poziomem morza. Poza wysokim natężeniem ruchu, tunel narażony jest na działanie wysoce korozyjnego środowiska. Dlatego też oprawy Gotthard wykonane ze stali nierdzewnej okazały się idealne na potrzeby wymaganego poziomu trwałości pozwalając jednocześnie zachować całkowicie jednorodne oświetlenie na całym obszarze.
Oświetlenie dla piękna i bezpieczeństwa
Rondo w centrum tunelu jest wyposażone w specjalne lampy o mocy 58W emitujące piękne błękitne światło. Poza dekoracyjnym efektem naśladującym głębokie błękitne morze, światło pełni funkcję środka bezpieczeństwa powiadamiającego o zmianie organizacji ruchu.
W innym miejscu, Kvinnherad Elektro zamontowało ponad 200 latarni drogowych Civic. Oświetlają one przyległą drogę w kierunku Haugesund. Wykonana z aluminium oprawa Civic o stopniu ochrony IP66 posiada oddzielną lampę i elementy wyposażenia do optymalnego zarządzania termicznego i uszczelnienia. To z kolei wydłuża czas użytkowania. Oprawa Civic posiada również elementy odporne na akty wandalizmu w celu ochrony przed uderzeniami i próbami niepowołanego dostępu.
Poza oprawami o wysokiej wydajności, kluczem do sukcesu tego projektu była łatwość instalacji opraw i skrócony czas instalacji dzięki terminowej dostawie.
Z powodu braku miejsca na rozładowanie opraw z normalnych palet transportowych zostały one wysłane w dwóch partiach w siedmiu wstępnie załadowanych 20- i 40-stopowych kontenerach do trzech różnych miejsc budowy. Miało to zasadnicze znaczenie dla wydajności.
Robert Eksund, Dyrektor Naczelny Traffic Solutions AS powiedział: „Thorn był głównym dostawcą produktów oświetleniowych przy wielu naszych większych projektach. Projekt T-Link nie był pod tym względem wyjątkiem. Nie było to dla nas trudne by podjąć decyzję żeby raz jeszcze skorzystać z usług Thorn, ponieważ z firmą Thorn współpracujemy od wielu lat i znamy wysoką jakość jej produktów oraz wysokie kompetencje jej personelu. Przy takiej złożoności projektu, byliśmy pewni, że możemy zaufać Thorn, że dostarczą wszystko czego potrzebowaliśmy, na czas i oczywiście po dobrej cenie.”
Kluczowe fakty
- Jeden z najdłuższych tuneli podmorskich w Europie
- Wysoce korozyjne środowisko, w najgłębszym miejscu 139m poniżej poziomu morza
- Specjalne lampy o mocy 58W emitujące piękne błękitne światłem