Home / Realizacje / Projekty - realizacje / Drogi i Tunele / Most Troja, Republika Czeska

Most Troja, Republika Czeska

  • Troja Bridge, Czech Republic
  • Troja Bridge, Czech Republic
  • Troja Bridge, Czech Republic
  • Lamp efficacy

    Lamp efficacy

    Ensuring the lamp efficiently converts electricity into light (lm/W).

  • Ballast classification

    Ballast classification

    Controlling the electricity supply to the lamp (Energy Efficiency Index).

  • Rozsył światła

    Rozsył światła

    Specyficzny rozsył światła oprawy Orus minimalizuje utratę światła w przestrzeni pomiędzy oprawą i powierzchnią drogi. Jest to szczególnie cenne na mostach narażonych na mokrą pogodę (deszcz, mgła) może powodować rozproszenie światła z opraw montowanych na dużych wysokościach.

  • System efficacy

    System efficacy

    Combining optical and thermal control within the luminaire (luminaire lm/W).

  • Presence/absence detection

    Presence/absence detection

    Providing lighting only when it’s needed.

  • Daylight detection

    Daylight detection

    Reducing waste light during daylight hours.

  • Constant illuminance

    Constant illuminance

    Producing the correct lighting levels for the duration of the maintenance period.

  • Task-scene setting

    Task-scene setting

    Allowing the user to set scenes and adapt the lighting to different tasks.

  • Timed off

    Timed off

    Automatic cut-off to turn all lights off during unoccupied hours.

  • Oświetlenie zadaniowe

    Oświetlenie zadaniowe

    Każda oprawa w schemacie ma swoje określone przeznaczenie i obszar działania. Zwiększa to skuteczność opraw i całej instalacji, dzięki nie rozsyłania światła na zbyt wiele zadań co skutkowałoby prześwietleniem i marnowaniem światła.

  • Zoning of lighting

    Zoning of lighting

    Zoning lighting in accordance to occupancy patterns or window location.

  • Maintenance schedule

    Maintenance schedule

    Tailoring maintenance schedules in accordance to product age, performance and environment.

  • Światło niechciane

    Światło niechciane

    Lokalizacja i pozycjonowanie opraw E/fact na łukach mostu, ze ścisłą kontrolą wiązki światła i nisko zamontowane oprawy Orus maksymalizują ilość światła właściwego i minimalizują ilość światła niechcianego. Dowodem na brak światła niechcianego jest nieprzenikniona ciemność po obu stronach mostu

  • Reflectance

    Reflectance

    Taking advantage of light which is reflected from the surface within the space.

  • Visible smart metering

    Visible smart metering

    Enabling results of actions to be quickly seen as increased or decreased energy use to encourage responsible energy consumption.

Nowo otwarty most Troja jest skazany na to by stać się nową atrakcją Pragi. Sprawia potężne wrażenie zarówno na mieszkańcach jak i turystach, głównym wyróżnikiem obiektu jest fakt, iż jest to jedyny most nad Wełtawą, który nie posiada filarów. Jego unikalny kształt wygiętego łuku ma długość 200m, mieszczą się na nim 2 podwójne tory tramwajowe i cztery pasy ruchu dla pojazdów, rowerów i pieszych. Widok mostu zapiera dech w piersiach za dnia a nocą ożywa dzięki efektowi jaki powstał w wyniku precyzyjnie zaprojektowanej iluminacji.

Cele iluminacji

Projektanci z studia Studio Koutský Architekti już na etapie projektu znakomicie rozumieli, że światło i oświetlenie mostu będzie odgrywało ważną rolę w całkowitym odbiorze, wyglądzie i efekcie jaki będzie wywierała konstrukcja mostu. W poszukiwaniu doskonałego rozwiązania oświetleniowego architekt, pan Kábrt, współpracował z Walterem Jagsch, projektantem oświetlenia w Thorn Lighting by wypracować taki projekt oświetlenia, który będzie zgodny z duchem złożonej struktury sieci konstrukcji mostu.

Rozwiązania dla iluminacji

Zamierzonym efektem było wprowadzenie dramatycznego efektu, który chciano osiągnąć dzięki zastosowaniu 4 temperatur barwy światła, od najcieplejszego białego światła na zwieńczeniu łuku do najchłodniejszego przy iluminacji najniższych części struktury mostu. Na łukach mostu zamontowano projektory E/Fact (2000K) osadzone w puszkach montażowych w podłożu. W połączeniu z podświetlonymi zawiesiami
mostu tworzą one niezapomniany obraz. Oprawy mają niską temperaturę przy dotknięciu i są wyposażone w bardzo precyzyjny układ optyczny. Zastosowano je również do oświetlenia linii energetycznych dla tramwajów. Wyzwaniem było znalezienie lokalizacji dla opraw, bezpiecznej i jednocześnie dostępnej dla serwisantów. Dzięki współpracy Thorn z architektami znaleziono łatwe rozwiązanie.

Oprawy Orus zostały wybrane do oświetlenia drogi i chodnika. Użycie źródeł światła o barwie 3000K tworzy wyraźnie widoczny kontrast z oświetleniem łuku. Niska wysokość montażowa oprawy Orus – 0,9m – sprawia, że oprawa nie rzuca się w oczy i łatwo integruje się z krajobrazem bez zaburzania wizualnie spójnej koncepcji konstrukcji mostu.

Dzięki zastosowaniu unikalnej technologii Flat Beam®, Orus wytwarza precyzyjny promień świetlny, który zapewnia komfortowe oświetlenie dla kierowców i nie powoduje olśnień przeszkadzających użytkownikom drogi. Jednocześnie oświetla przy tym pasy drogi, chodnik i ścieżkę rowerową. W celu zapewnienia łatwego dostępu, oprawa Orus została zamontowana w odchylanych skrzynkach, które dla bezpieczeństwa kryją w sobie całe okablowanie.

Na olinowaniu zamontowano oprawy E/Fact LED (5700K) ich przeznaczenie jest podwójne, oświetlenie chodników i dekoracyjne. Oprawy rozmieszczono w odległości 1m od siebie, tak by mogły równocześnie oświetlać chodniki i jednocześnie stworzyć unikalny design podkreślający charakterystyczną linię konstrukcji mostu.

U podnóża mostu, po obu jego stronach zamontowano projektory Contrast R z anty-olśnienowymi układami optycznymi. Ich zimne białe światło o temperaturze 5500K tworzy najzimniejszy spośród oświetleniowych komponentów całego rozwiązania oświetleniowego. Powierzchnia mostu jest mocno podświetlona od dołu, dzięki czemu powstaje wrażenie optyczne, iż most lewituje nad powierzchnią wody.

Wyniki i korzyści

Ostateczny wynik zapiera dech w piersiach a to odczucie jest jeszcze wzmocnione przez odblaski i odbicie powstające na powierzchni rzeki Wełtawy. Zastosowanie bardzo precyzyjnych układów optycznych i oszczędnych opraw o zmniejszonym zużyciu energii zapewnia długą żywotność tej pięknej instalacji oświetleniowej. Pan Kábrt, wyjaśnia: „Widać już turystów, którzy starają się znaleźć doskonały kąt do zrobienia zdjęcia tego nowego punktu w naszym krajobrazie, światło po prostu ożywia tę wspaniałą i złożoną konstrukcję.”

Główne fakty

• Mieszanka temperatur barwowych od 2000 do 5700K, wykorzystana do osiągnięcia dramatycznych efektów oświetleniowych
• Zastosowano następujące produkty: Orus, E/Fact, E/Fact LED oraz Contrast R
• Most Troja to jedyny most na Wełtawie, który nie posiada filarów